Skip to main content

به گزارش هموار کنکور، روغن سویا کمک زیادی به سلامتی و حافظه انسان می کند.

روغن های گیاهی یا حیوانی یکی از محصولات غذایی ضروری ما انسان ها هستند، که همه روزه در طبخ غذا های مختلف به کار ما می آیند و در این بین روغن سویا یکی از پرمصرف ترین انواع این محصولات است.

کارخانه های تولید روغن سویا عمده، این محصول را بعد از تولید به صورت مستقیم و در حجم خیلی زیادی در بازار های خرید و فروش سطح کشور ما توزیع کرده و به دست مصرف کننده ها می رسانند.

در واحد های صنعتی و تولیدی که در زمینه ساخت محصولات خوراکی فعالیت می کنند، برای تولید کردن بهترین و مرغوب ترین روغن سویا چند مرحله کنترل کیفی بر روی محصول انجام می شود، که شامل موارد زیر هستند:

  • بررسی کنجاله سویا پیش از روغن کشی از نظر میزان ویتامین های محلول در آب، سلامت کنجاله ها، میزان پروتئین و چربی های موجود در داخل آن ها و میزان کلسترول آن ها.
  • بررسی کیفیت روغن بدست آمده از سویا از نظر رنگ، غلظت، پایداری و تحمل پذیری نسبت به حرارت، نور خورشید و سایر عوامل محیطی که ممکن است بر روی عملکرد و مرغوبیت این محصول تاثیر داشته باشند.
  • همچنین باید مدت زمان داغ شدن روغن، زمان سوختن و تغییر رنگ پیدا کردن محصول، میزان جذب در داخل مواد غذایی، مقدار اسید های چرب موجود در داخل محصول و میزان گرانروی آن را هم مورد بررسی قرار داد.

در نهایت با سنجش تمام این موارد می توان بهترین نوع این محصول را که برای استفاده انسان ها مناسب است را مشخص کرده و روانه بازار های مصرف نمود.

سوالی که معمولا در ذهن تمام مصرف کننده ها شکل می گیرد، این است

خواص و فواید روغن سویا چیست و آیا این محصول برای سلامتی انسان ها مفید می باشد یا نه؟

برای دستیابی به پاسخ این سوال پیشنهاد می شود با ادامه این مطلب همراه باشید.

  • این محصول سرشار از اسید های چرب غیر اشباع و فاقد ترانس است، که به راحتی در داخل رگ های خونی جریان پیدا کرده و موجب انسداد آن ها نمی شوند، پس به حفظ سلامتی قلب و عروق کمک می کنند.
  • روغن بدست آمده از دانه های سویا سرشار از ویتامین کا است، که به سلامتی کلی متابولیسم انسان کمک کرده و می تواند در افزایش استحکام استخوان ها نیز موثر باشد.
  • این روغن به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین ای و ث به حفظ طراوت و شادابی پوست کمک کرده و مثل یک نرم کننده و آبرسان طبیعی عمل می کند و پوست شما را سرحال می نماید و موجب جوان سازی و رفع چروک های ریز آن می شود.
  • اسید های چربی همچون امگا3 و امگا6 موجود در داخل این روغن گیاهی به تقویت حافظه انسان کمک می کنند و از بروز بیماری آلزایمر، زوال عقل و فراموشی در سنین پیری هم جلوگیری می نمایند، به علاوه این اسید ها از ابتلا به دیابت هم پیشگیری می کنند.

پس حتما روغن سویا را در وعده های غذایی خود جای دهید.